Blog GIS Support


Nowe narzędzie w GIS.Box: Zdjęcie profilowe

GIS.Box dynamicznie się rozwija. Poza ciągłą optymalizacją i poprawkami błędów dodajemy nowe funkcjonalności. W najnowszych wersjach Systemu dostępna jest możliwość ustawienia “zdjęcia profilowego” dla obiektu. Może być to zdjęcie z Parku Narodowego jak na załączonym screenie, ale częściej będzie to:

  1. schemat szafy elektrycznej
  2. specyfikacja oprawy oświetleniowej
  3. zdjęcie tabliczki znamionowej
  4. lub jedna z innych setek zastosowań

dostępny w pełnym rozmiarze, po jednym kliknięciu w karcie obiektu.

 

Nowe narzędzie w GIS.Box: selekcja na podstawie SQL

Staramy się, żeby GIS.Box był narzędziem prostym we wdrażaniu. Zależy nam, żeby czas przeszkolenia użytkownika ze swobodnego korzystania z systemu nie przekraczał kilku godzin. Wymaga to od nas tworzenia narzędzi intuicyjnych (staramy się 🙂

Od pewnego czasu dostępne jest rozszerzenie “Zapytanie SQL”, które rozszerza narzędzia selekcji obiektów o możliwość wpisania dowolnego zapytania SQL (w tym wszystkich funkcji PostGIS). Dzięki temu możliwa jest selekcja obiektów na podstawie relacji przestrzennych i atrybutowych wszystkich danych, które są w Systemie.

W celu wygodniejszej obsługi, zapytania można zapisać (dodać do ulubionych).

Dzięki temu można pytać np. o działki, które są w buforze 2000m od głównego punktu zasilania i rozbudowywać zapytania o kolejne warunki.

Narzędzie jest przeznaczone raczej dla zaawansowanych użytkowników, którym wygodniej jest posługiwać się przestrzennym SQL niż wyklikiwać wyniki “ręcznie”.

 

 

 

Fabian rozszerza GIS.Box i tworzy z niego chmurę do QGIS.

Nie znasz jeszcze Fabiana? Koniecznie zapoznaj się z nim i jego zespołem.

Kolejny pomysł Fabiana jeszcze bardziej usprawni pracę w firmie. Po stworzeniu mapy dla wszystkich pracowników organizacji, firma Fabiana nawiązała współpracę z analitykiem Grzegorzem, dla którego mapa dostępna z poziomu GIS.Box to za mało ponieważ posiada on specjalistyczne dane logistyczne oraz algorytmy analityczne w postaci skryptów w QGIS. Dodatkowo Iwona z zespołu Fabiana przekonała się do QGIS i uważa, że wygodniej jej będzie wprowadzać dane w QGIS.

Zadaniem Fabiana jest więc połączenie GIS.Box z QGIS i uruchomienie możliwości edytowania danych przestrzennych przechowywanych w GIS. Box w QGIS.

Jak to zrobić?

  1. Zainstaluj Wtyczkę GIS.Box (póki co plik .zip, już wkrótce możliwość połączenia z się z GIS.Box będzie narzędziem wtyczki GIS Support)
  2. Podaj login, hasło oraz adres URL Twojego GIS.Box (bez problemu możesz połączyć się z wersją DEMO)
  3. Zaloguj się i… już! Jak na poniższej animacji. Możesz wczytywać swoje warstwy zgromadzone w GIS.Box do QGIS (a jeśli masz odpowiednie uprawnienia, to także je edytować.)

GIS.Box Demo

Już teraz możesz połączyć się do GIS.Box demo z Twojego QGIS! konto DEMO posiada tylko uprawnienia do odczytu danych. Jeżeli chcesz przetestować edycję wieloosobową: napisz do nas, a utworzymy dodatkowe konta.

 

Monitorowanie procesów inwestycyjnych, czyli Fabian jedną warstwą rozwiązująca wiele problemów

Jeśli nie znasz jeszcze Fabiana? Poznaj Fabiana

Jednym z obszarów działalności firmy, w której pracuje Fabian (duża międzynarodowa firma doradcza na rynku nieruchomości) jest szukanie miejsc pod budowę hal oraz magazynów, skupowanie odpowiednich gruntów, zdobywanie pozwoleń, pozyskiwanie finansowania oraz budowa hal i ich odsprzedaż inwestorom.

Cały cykl życia projektu może trwać nawet kilka lat, a jednocześnie realizowanych jest kilkadziesiąt projektów na różnych etapach zaawansowania.

Każdy z projektów ma oczywiście swojego opiekuna, który regularnie raportuje postępy w realizacji jednak w firmie brak jest jednorodnego i prostego w dostępie źródła tych informacji.

Setki godzin pracy są “przepalane” na szukanie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy my coś realizujemy w okolicy Łomży?
  2. A ten projekt przy A2 w Strykowie: kiedy tam dostaliśmy warunki zabudowy?
  3. Kto jest odpowiedzialny za projekt w Komornikach pod Poznaniem?
  4. Gdzie w ogóle są te Wiskitki i Konotopa? (Matko, kto wymyśla takie nazwy…)
  5. Czy ktoś wie, czy jest jaki jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na wschód od naszego terenu pod Słupskiem?

Fabian uważa, że to nieoptymalne, że wszyscy zaangażowani w te procesy przerzucają się setkami e-maili i telefonów. A już najgorsze są kwartalne spotkania, na których każdy z opiekunów prezentuje progres swoich projektów… Kilkanaście prezentacji w power point, w której każdy slajd wygląda podobnie i przeważnie nie wnosi nic do wiedzy zespołu.

Siedząc na prezentacjach, słuchając jednym uchem, zalogował się do GIS.Box i…

  1. Stworzył warstwę punktową: Nasze projekty i nadał jej kilka atrybutów: Name, Project Manager, Due Dilligence, Acquireing, Permitting, Constructing, Acceptance, Exit.
  2. Do każdego z atrybutów dodał kilka “kolorowych słowników”
  3. W trakcie trwania prezentacji wyszukiwał lokalizacji prezentowanych punktów i dodawał punkt w miejscu, gdzie znajdował się projekt

Oto wynik jego pracy

 

Na koniec prezentacji Fabian zaprezentował swoją mapę wszystkim zainteresowanym. Mapa oraz przede wszystkim prostota dostępu do danych na wszystkich zrobiła duże wrażenie. Pojawiło się kilka pytań:

  1. czy do każdej inwestycji można dodać link do naszego ERP, gdzie znajdują się wszystkie dokumenty? TAK
  2. Czy mogę wyszukiwać projekty po nazwie? TAK
  3. Czy można zmienić symbolizację punktów w zależności od wielkości projektu? Mała kropka mały projekt, duża kropka duży projekt? Tak, jeśli tylko ta informacja znajdzie się w atrybutach obiektów.

Od czasu tej prezentacji mapa Fabiana stałą się ulubioną mapą wszystkich managerów, ponieważ dawała im szybki wgląd w realizowane projekty w formie tabelarycznej i mapowej.

Opiekunowie projektów też ją pokochali ponieważ mimo tego, że mieli trochę więcej pracy (musieli zmieniać statusy), skończyły się nieustanne pytania o to samo.

Następne kwartalne spotkanie się nie odbyło, ponieważ wszyscy przyzwyczaili się do pracy na mapie. W GIS.Box.

Do czego mogę to wykorzystać?

To bardzo proste zastosowanie GIS, które bardzo często jest wstępem do szerszego wykorzystania możliwości. Głównymi zaletami są:

  1. Minimalny próg wejścia dla wszystkich w firmie
  2. Swoboda w możliwości udzielania uprawnień edycyjnych
  3. Kontrola dostępu za pomocą systemu logowania

 

Służebności przesyłu, czyli Fabian wspomaga pracę w terenie

Wszelkie historie z Fabianem w roli głównej są fabularyzowanymi opowieściami, które bazują na faktycznych wydarzeniach, ale zawierają pewne uproszczenia. Należy je traktować jako inspiracja do działania w GIS.Box, a nie instrukcję postępowania w codziennej pracy

Kolejne zlecenie to kolejna przygoda. Firma, w której pracuje Fabian bierze udział w projekcie budowy nowej linii elektroenergetycznej. Zadaniem firmy jest “załatwienie formalności” związanych ze służebnością przesyłu. Jest to bardzo skomplikowane zagadnienie, którym na szczęście Fabian nie musi się zajmować (tylko wspomagać proces)

Jako, że fantastycznie udało mu się zorganizować pracę na mapach przy analizie lokalizacji punktów handlowych, został poproszony o wsparcie procesu służebności przesyłu.

Jakie był proces? Członkowie zespołu Beaty, która pracuje głównie w terenie:

  1. otrzymali listę działek, przez które będzie przebiegać inwestycja
  2. ich zadaniem było namierzyć właścicieli, ustalić wysokość wynagrodzenia za ustanowienie służebności i podpisać z nimi umowę (Fabian bardzo się cieszył, że nie musi tego robić…)

Bardzo szybko zostały zidentyfikowane problemy:

  1. Działek było ponad 2500… Wszyscy wiedzieli, że będzie potrzebny jakiś system IT do zarządzania informacją o tym,. Beata zaproponowała CRM, który znała, bo nie słyszała nigdy o GIS.
  2. Kierownik projektu wymagał comiesięcznego raportowania o progresie ustaleń.
  3. Zespół Beaty stwierdził, że będzie potrzebował map do pracy w terenie. Wszyscy obawiali się chaosu związanego z drukowaniem papierowych map i nawigowaniem po polach i lasach.

Fabian w sali konferencyjnej w jego ulubionym miejscu: za słupem, gdzie nikt go nie widział. Słuchał tylko jednym uchem, cały czas stukając w klawiaturę swojego komputera uśmiechając się podejrzanie.

Po mniej więcej 30 minutach poprosił o kabelek do rzutnika, podłączył do swojego komputera i zaczął pokazywać na rzutniku ekran swojego komputera.

Po kolejnych 30 minutach wszyscy wychodzili z salki konferencyjnej klepiąc Fabiana po plecach, kierownik ściskał mu dłoń, a Beata patrzyła jeszcze cały czas na swoje notatki z błogim uśmiechem, myśląc, że może jednak ten projekt będzie udany i w terminie…

Co zrobił Fabian?

Oczywiście użył GIS.Box jako narzędzia, dzięki któremu mógł poukładać procesy. Ale po kolei:

  1. W plikach, które otrzymał od Beaty znalazł .shp z przebiegiem budowy
  2. Wykorzystując Wtyczkę GIS Support pobrał wszystkie działki, które przecinają się z przebiegiem linii energetycznej
  3. Wgrał warstwy do GIS.Box, gdzie nadał im odpowiednią symbolizację oraz skonfigurował atrybuty.

Jakie zostały ustalone procedury?

  1. Wszyscy z zespołu Beaty dostali prawa edycji do Warstwy z działkami, oraz przeglądania do warstwy z przebiegiem sieci.
  2. Zostały ustalone warunki zmiany statusu z “Nowe” na “W trakcie” oraz na “Zakończone”.

Dodatkowo: Aplikacja Mobilna

Wszystkie osoby pracujące w terenie zainstalowały sobie aplikację GIS.Box Mobile, na której otrzymali dostęp do skonfigurowanej przez Fabiana mapy. Otworzyło to zupełnie nowe możliwości:

  1. Dodawanie zdjęć i notatek w terenie
  2. Nawigację do działek za pomocą aplikacji do nawigacji
  3. Geolokalizację w terenie
  4. Możliwość edycji atrybutów w terenie.

To jeszcze nie wszystko! Raportowanie

Wykorzystując moduł dodatkowy Raporty Fabian skonfigurował kilka podstawowych raportów dla managementu.

W dalszej przyszłości planowane jest podpięcie danych z GIS.Box do szerzej wykorzystywanego w firmie Systemu klasy Business Intelligence.

 

Kim jest Fabian?

Fabian jest analitykiem i pracuje w firmie doradczej na rynku nieruchomości. Fabian nie jest przydzielony do żadnego konkretnego zespołu, ale ze względu na swoją wiedzę nt. GIS oraz uwielbienie procesowego myślenia, wspomaga zespoły w firmie oraz zewnętrznych klientów w zakresie skutecznego przeprowadzania projektów.

Fabian skończył budownictwo, gdzie przez semestr miał zajęcia z GIS, gdzie dowiedział się, że istnieje geoportal.gov.pl oraz poznał podstawy QGIS.

Fabian szybko zauważył, że praca jedynie w środowisku desktopowym (QGIS) jest nieefektywna, a podstawą do sprawnego prowadzenia projektów jest oprogramowanie i dane dostępne przez przeglądarkę. Na szczęście Fabian dowiedział się o GIS.Box.

Fabian zadzwonił do GIS Support. Na następny dzień opiekun klienta przygotował wersję demonstracyjną zawierającą przykładowe dane wraz z brandingiem jego firmy. Fabian szybko przekonał się, że jest to rozwiązanie, którego szuka i zaprezentował rozwiązanie przez swoim zarządem. Oferta, którą otrzymał była bardzo atrakcyjna i obejmowała:

  1. licencję na oprogramowanie
  2. instalację GIS.Box na firmowym serwerze (część danych jest poufna) – taki był wymóg działu IT
  3. Wsparcie Użytkowników Systemu.

Fabian i jego zespół pracują teraz sprawnie i bardzo efektywnie. Fabian jest zadowolonym Administratorem GIS.Box.

Bądź jak Fabian! 🙂

Firmowa baza terenów inwestycyjnych, czyli Fabian tworzy mapę do wspólnej pracy online.

Jednym z pierwszych zadań Fabiana (dowiedz się więcej o Fabianie) było wsparcie zespołu Pozyskiwania Inwestora, gdzie pracuje Monika.

Zadaniem Moniki jest gromadzenie informacji o bazie terenów pod inwestycje przemysłowe oraz szybkie udzielanie informacji.

Prawie codziennie wpada do niej zapytanie pt: “szukamy terenu inwestycyjnego: 20ha, przyłącze energetyczne o mocy X, teren płaski w oddaleniu max 80 km od naszej lokalizacji we Wrześni, najlepiej blisko do węzła autostrady lub drogi ekspresowej. Ze względu na charakter produkcji teren musi być minimum 5 km od terenów chronionych (Natura 2000 i wyżej)”.

Przygotowanie odpowiedzi na to pytanie zajmuje Monice do trzech godzin żmudnej, powtarzalnej i nudnej pracy.

Dlaczego? Ponieważ zmorą Moniki jest Wielki Arkusz Kalkulacyjny

Zespół Moniki na dysku sieciowym ma olbrzymi arkusz kalkulacyjny, w którym wspólnie zbierają informacje nt. terenów, Każdy teren to jeden rekord. Kolumn jest ponad 70 (numer działki, adres, przeznaczenie w MPZP, kontakt do właściciela, historia składanych ofert, wyniki badania gruntu, informacja o przyłączu wodociągowym i energetycznym itp itd.). Z tym arkuszem są same problemy:

  1. nikt do końca nie wie gdzie te działki są (Monika próbuje dodawać linki do geoportal.gov.pl – to trochę ratuje sytuację), ale nie satysfakcjonuje nikogo.
  2. próba wyszukania czegoś w okolicy 50 km od lokalizacji magazynu klienta jest bardzo czasochłonna.
  3. Zespół Moniki nie do końca ufa tym danym, bo trudno jest śledzić historię zmian w tak dużym pliku. Nie wiadomo też czy dane są na 100% aktualne.

Próbując rozwiązać ten problem, Monika stworzyła projekt w QGIS, w którym używając Wtyczki GIS Support zlokalizowała te tereny. Dopięła do projektu kilka adresów WMS z Ortofotomapą, KIEG oraz KIUT. Wykorzystuje też bufory oraz Wtyczkę Location Lab do generowania stref dojazdu w celu łatwiejszego wyszukiwania działek.

Niestety to wygenerowało kolejną partię problemów:

  1. Zajęło to bardzo dużo czasu, w którym Monika zaniedbała inne swoje obowiązki
  2. Monika próbuje namówić resztę zespołu do korzystania z QGIS. Udostępnia swój projekt na tym samym folderze sieciowym co Wielki Arkusz Kalkulacyjny. Teraz dane są gromadzone w dwóch miejscach.
  3. Koleżanki i koledzy Moniki nie chcą korzystać z QGIS, bo jest skomplikowany (mnóstwo ikonek, układy współrzędnych, warstwy…). Boją się, że coś zepsują.
  4. Kończy się to tym, że wszyscy przychodzą do Moniki i zadają mnóstwo pytań:
    1. Monika, a jaka jest odległość od działki 345 pod Strykowem do zjazdu na A2?
    2. Klient pyta, o to czy w okolicy nie występują jakieś formy ochrony przyrody: Monika, możesz mi to sprawdzić, bo “ja w ten GIS nie umiem”.
    3. Monika, a Pani Ania z firmy ABC pyta, czy w okolicy działki (no, wiesz tej koło Rynku w Kutnie) są jakieś tereny zagrożone zalaniem. Fabian, masz takie dane na Twojej mapie?
    4. itd.

Monika była sfrustrowana, myślała o zmianie pracy, ale… pojawił się Fabian i GIS.Box!

Co zrobił Fabian?

Fabian zaproponował Monice, że wrzuci wszystkie dane, które Monika przygotowała w QGIS do GIS.Box i udostępni je całemu zespołowi.

Dzięki tej prostej akcji Monika zyskała możliwości:

  1. Wyszukiwania obiektów za pomocą filtra podstawowego i zaawansowanego
  2. Może pracować na danych (dodawać i edytować obiekty) z całym zespołem
  3. Może dodać obiekt do obserwowanych i otrzyma e-mail w momencie jeśli ktoś edytuje teren
  4. Może dowolnie kształtować strukturę atrybutów warstwy
  5. Może prosto drukować materiały kartograficzne
  6. Wyświetlania danych wraz z podkładem z geoportali (WMS)
  7. Posiada pełną historię zmian na obiekcie
  8. Może dodawać załączniki i notatki
  9. Może podejrzeć teren wykorzystując Narzędzie Streetview

 

 

Zobacz wynik pracy Fabiana na żywo: Dane są oczywiście przykładowe

 

  1. Wejdź na GIS.Box Demo
    1. Login: DEMO,
    2. Hasło: JesliChceszEdytowacNapiszDoNas:)
  2. Przejdź na projekt: Tereny Inwestycyjne

 

 

Tagi:
GIS.Box jako pomoc w realizacji uchwały krajobrazowej

W mieście, w którym mieszka Fabian została wprowadzona uchwała krajobrazowa. Jest to narzędzie w rękach urzędów gmin, za pomocą którego mogą oni skutecznie walczyć między innymi z nośnikami reklamowymi postawionymi bez wymaganych pozwoleń lub w miejscach niepożądanych. Obecnie też można z tym walczyć, jednak usunięcie nośnika to często kilkuletnia batalia sądowa (takie paragrafy…).

Zasady są następujące: po stwierdzeniu niezgodności nośnika z uchwałą, Urząd informuje właściciela nośnika o jego niezgodności i wzywa do jego usunięcia. Od tego momentu zaczyna “tykać zegar”, który nalicza karę. W przypadku standardowego bilbordu 3x6m jest to ok 10 tysięcy zł miesięcznie. Dużo. Na tyle dużo, że celem uchwały ma być “zachęcenie” właścicieli nośników niespełniających założeń uchwały do samodzielnego usunięcia nośników. To działa. W między innymi w Gdańsku i Krakowie można zaobserwować efekty.

Czytaj całość

Problem z WMS z geoportal.gov.pl w QGIS na Ubuntu

Na nowszych wersjach Ubuntu (20.04+) i QGIS (3.20+) pojawiły się problemy z wczytywaniem WMS i WMTS z GUGiK, które dostępne są spod domeny geoportal.gov.pl. Jest to spowodowane tym, że taka kombinacja wykorzystuje bibliotekę openssl 3, która przez serwer geoportalu obecnie nie jest wspierana.

Jeśli chcemy zachować możliwość wczytywania tych danych do QGIS (też przez wtyczkę GIS Support), jednym z rozwiązań jest dodanie kilku wpisów do lokalnej konfiguracji openssl. Aby to zrobić należy:

  1. Odszukać plik konfiguracjny. Polecenie openssl version -d powinno zwrócić nam folder, w którym się on znajduje. Domyślnie na systemie Ubuntu jest to /usr/lib/ssl/openssl.cnf
  2. Do pliku dodać następujące wpisy (jeśli jakaś sekcja lub wpis istnieje – pomijamy)

    1[openssl_init]
    2ssl_conf = ssl_sect
    3
    4[ssl_sect]
    5system_default = system_default_sect
    6
    7[system_default_sect]
    8Options = UnsafeLegacyRenegotiation

  3. Sprawdzamy czy usługi działają prawidłowo

UWAGA: Uruchomienie Unsafe Legacy Renegotiation naraża nas na podatność opisaną w  – ryzyko podejmujemy na własną odpowiedzalność.

 

Konfigurowalna Wyszukiwarka Obiektów w GIS.Box

Jedną z podstawowych funkcjonalności potrzebnych w dobrym Systemie GIS jest wyszukiwarka obiektów. GIS.Box jest narzędziem, dzięki któremu Specjalista GIS możne w łatwy sposób, bez kodowania, udostępnić dane i narzędzia współpracownikom, więc narzędzi typu wyszukiwarka nigdy za wiele… Do:

  1. Szybkiej Wyszukiwarki w Tabeli Atrybutów
  2. Filtra Podstawowego
  3. Filtra Zaawansowanego, (obydwa mogą być używane jako wyszukiwarki)
  4. Wyszukiwarki Adresów
  5. Wyszukiwarki Działek Ewidencyjnych

doszła nowa, Wyszukiwarka Obiektów, którą konfiguruje Administrator na podstawie warstw w systemie. Wyszukiwarka jest dostępna bez konieczności otwarcia Tabeli Atrybutów i jest na prawdę prosta w użyciu. Wasi współpracownicy na pewno ją polubi, bo jest prosta zarówno w użyciu jak i w konfiguracji.

Dowiedz się więcej o GIS.Box. Poznaj przypadki użycia

Wyszukiwarka Obiektów pojawi się na wszystkich instancjach podczas najbliższej aktualizacji. Decyzja o włączeniu narzędzia i konfiguracja będzie należała do Administratora. W razie pytań, zgłoś się do Opiekuna Klienta 🙂

 

 

 

Tagi:

Szkolenia GIS i QGIS

Szkolenia podstawowe i dedykowane w formie zdalnej oraz stacjjonarnej

Zobacz ofertę szkoleń