W najnowszej wersji GIS.Box, została dodana funkcjonalność, o którą prosiło wielu użytkowników: możliwość ustawienia indywidualnej wysokości rekordu w tabeli atrybutów.
Wchodząc w Przycisku użytkownika -> Ustawienia można za pomocą suwaka zmienić wysokość rekordów w tabeli.
Wiemy jak bardzo istotne jest to, żeby widzieć więcej.
Czytaj więcej w Dokumentacji GIS.Box
Jak co roku w okolicy Świąt, ponownie sięgam po “biblię”, czyli książkę “Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Przestrzennej dla managerów” Rogera Tomlinsona. I jak co roku, odkrywam ją na nowo, bo wraz z wzrostem doświadczenia, pewne aspekty mają inny wydźwięk.
Wczoraj “rozważałem” o aspekcie finansowym poszczególnych funkcjonalności. Szczególnie w tym roku uczestniczyłem we wdrożeniach, gdzie GIS nie był zaplanowany. Zaplanowane było tylko kupno oprogramowania GIS i zamiast o procesach, które mają być realizowane/wspierane dzięki GIS, rozmawialiśmy o funkcjonalnościach, które mają być dostarczone i są zapisane w zamówieniu (ja wiem, że kontrole, że prawo zamówień publicznych itp itd.). Niestety te systemy będą trwały, operując na 10-15% swoich możliwości, generując minimalne zyski dla organizacji.
Tymczasem Tomlinson w rozdziale 11 “Analizy korzyści-kosztów, migracji oraz ryzyka” pięknie udowadnia, że podejście procesowe, czyli “rozbicie” Systemu na produkty informacyjne (czyli np. mapa, raport, narzędzie, które wspiera konkretny proces w firmie) i analiza kosztów i zysków każdego z tych procesów, daje wynik, czarno na białym, wskazujący czy warto daną akcję podejmować, czy nie i czy to się opłaca.
Przykład:
Pękła rura, leje się woda, przedsiębiorstwo wodociągowe rozpoczyna proces usunięcia awarii. Przyjeżdża brygada z koparką i zaczyna kopać. W zdecydowanej większości przypadków nie mają wiedzy, czy w tym miejscu jest sieć elektroenergetyczna, ciepłownicza, światłowody, gaz… Z duszą na ramieniu kopią. Przeważnie się udaje i nie niszczą innych instalacji, ale czasem zerwą światłowód lub kable. Koszty takich napraw to w zależności od wielkości firmy, nawet miliony złotych.
Tymczasem, gdyby brygadzista lub operator koparki wiedzieli, że mogą skorzystać choćby z aplikacji Geoportal Mobile, gdzie na podkładzie ortofotomapy mogliby sprawdzić sieć podziemną (warstwa Krajowa Integracja Uzbrojenia Terenu), w kilka sekund otrzymaliby wiedzę, co znajduje się pod nimi. Można spokojnie szacować, że ta wiedza ograniczy ilość uszkodzeń o 25%. Mało? Dużo? W porównaniu do kosztów szkolenia z Geoportal Mobile (2h?) to moim zdaniem jeden z bardziej efektycwnych wyników.
I idąc dalej: gdyby operator miał gogle VR, dane byłyby w 3D, a sztuczna inteligencja kierowałaby koparką to może ilość strat spadłaby o kolejne 10 punktów procentowych. Czy utrzymanie takiego systemu, szkolenia, obsługa, byłaby opłacalna w stosunku do korzyści?
Na to pytanie musi odpowiedzieć menadżer GIS w konkretnym wdrożeniu podczas PLANOWANIA.
Na screenie: Sieć uzbrojenia terenu w okolicy biura GIS Support w Poznaniu. Pozycja GPS mało dokładna, bo ustalona zza biurka. Za zimno na “prace terenowe” 🙂
Lizmap to (w dużym skrócie) oprogramowanie serwerowe, pozwalające na tworzenie geoportali na bazie projektów z QGIS Desktop. Za pomocą Lizmap można opublikować w Internecie projekt z QGIS Desktop
Jest dość popularne (kilka firm – również w Polsce – stworzyło portale w oparciu o ten silnik), opensource i – co bardzo ważne – jest nadal intensywnie rozwijane co widać na GitHub projektu (niestety nie wytworzyła się wokół projektu społeczność deweloperów i jest on rozwijany poprzez jedną firmę 3Liz). W GIS Support też “popełniliśmy” kilka wdrożeń w oparciu o ten silnik i chcielibyśmy podzielić się wrażeniami.
Niestety lista wad jest dłuższa…
Szanowni!
Wczoraj dostaliśmy kilkadziesiąt e-maili i telefonów z informacją, że wtyczka GIS Support “nie działa” (tzn, że nie da rady wyszukiwać działek poprzez ULDK).
Już wszystko jest w porządku.
A co się stało? Ilość zapytań do ULDK generowanych przez wtyczkę, zaczęła regularnie przekraczać 400 (czterysta) na sekundę. To dużo. Zadziałały więc blokady, bo taka ilość zapytań nosi znamiona ataku DDoS. To bardzo rozsądne działanie ze strony GUGiK. Po wyjaśnieniu sprawy adres IP, z którego wtyczka komunikuje się z ULDK został odblokowany.
Przypominajka: jeśli ktoś chce pobrać działki dla całej Polski, ogromnego obszaru to wykorzystanie do tego wtyczki to najgorsze rozwiązanie. Powiaty publikują WFS, z którego można sobie pobrać cały powiat za jednym zamachem.
Fakturę wystawimy jeszcze w tym roku, a termin szkolenia ustalimy w pierwszej połowie 2022 roku.
Jeżeli pod koniec roku okaże się, że macie możliwość skorzystania z dodatkowych funduszy,
a czasu na realizację szkoleń brak, zakup bonu jest wspaniałym rozwiązaniem.
Od wersji 1.7 Wrocław nie było polskiego akcentu w QGIS, ale oto jest: QGIS 3.22 Białowieża!
Co nowego w najnowszej wersji? Wszystko jest doskonale opisane i zwizualizowane w Changelog.
Polecam uwadze niezwykle ciepły film
Wdrożenie GIS w przedsiębiorstwie wodno-kanalizacyjnym jest zmianą na poziomie strategicznym: dotyka wszystkich działów przedsiębiorstwa, wymaga integracji z większością funkcjonujących systemów IT, a jego efekty wpływają na codzienną pracę każdego pracownika. Wdrożenie GIS obejmuje migrację danych, zmiany procedur dostępu do danych, podejmowania decyzji i wiele innych i nie można go rozpatrywać jako jednostkowy zakup oprogramowania, instalację i szkolenie z obsługi. Takie wdrożenie będzie nieudane: wszyscy będą się GIS bać, a więc nie będą go wykorzystywać. Zaufanie do danych generowanych przez GIS będzie znikome. Pracownicy szybko wrócą do schematów wykorzystywanych wcześniej.
Poprawne wdrożenie GIS należy dobrze zaplanować. Jest to proces długi, nieskomplikowany, ale wymagający dla przedsiębiorstwa. Trudno go przeprowadzić samodzielnie. Warto wynająć doświadczonego konsultanta, który pomoże w procesie planowania. Nie zaplanuje, ale właśnie pomoże w zaplanowaniu.
Jeśli jesteś osobą odpowiedzialną za wdrożenie GIS w przedsiębiorstwie wodno-kanalizacyjnym lub Twoje przedsiębiorstwo myśli o GIS – zapraszam do lektury. Wdrożenie GIS bez planu to jak próba ugotowania dania, które jedliśmy w świetnej restauracji, ale bez przepisu i bez listy potrzebnych produktów. Udać się uda, ale nikt tego nie będzie chciał jeść.
Fakturę wystawimy jeszcze w tym roku, a termin szkolenia ustalimy w pierwszej połowie kolejnego roku.
Jeżeli pod koniec roku okaże się, że macie możliwość skorzystania z dodatkowych funduszy,
a czasu na realizację szkoleń brak, zakup bonu jest wspaniałym rozwiązaniem.
Wtyczka GIS Support jest używana przez tysiące użytkowników QGIS. Bardzo dziękujemy za wszystkie informacje zwrotne, na temat jej działania (wysłane e-mailem lub poprzez zamieszczenie komentarza na stronie wtyczki). Dzięki temu wiemy, jakich narzędzi potrzeba Wam najbardziej. Wczoraj w oficjalnym repozytorium QGIS, pojawiła się nowa wersja wtyczki (1.8), która zawiera długo wyczekiwaną funkcjonalność:
Pobieranie działek z Usługi Lokalizacji Działek Katastralnych GUGiK z wykorzystaniem przecięcia, dla linii i poligonów. Innymi słowy można pobrać wszystkie działki, które mają punkt wspólny z liniami i poligonami w warstwie “jednym kliknięciem”.
Jak to działa?
W narzędziu Wyszukiwarka działek ewidencyjnych, należy wybrać zakładkę “Wyszukaj z Warstwy” i w liście rozwijalnej wybrać warstwę (punktową, liniową lub poligonową. Do tej pory była tylko punktowa). Rozwiązanie nie jest za szybkie (działki pobierane są pojedynczo z serwerów powiatowych), ale i tak oszczędza to mnóstwo pracy.
Może się zdarzyć, że w danym powiecie wyszukanie działek będzie niemożliwe. Jeżeli otrzymamy komunikat o braku wyniku, to zapewne z poziomu usługi ULDK, dane z wybranego powiatu są akurat niedostępne. Wtedy, zgłaszamy przerwę w dostępie do danych do Głównego Urządu Geodezji i Kartografii, który zajmuje się integracją danych z powiatów. Po interwencji, usługa znów działa.
Zachęcam do aktualizacji, wykorzystywania i informowania nas o błędach