GIS.Box jako pomoc w realizacji uchwały krajobrazowej

W mieście, w którym mieszka Fabian została wprowadzona uchwała krajobrazowa. Jest to narzędzie w rękach urzędów gmin, za pomocą którego mogą oni skutecznie walczyć między innymi z nośnikami reklamowymi postawionymi bez wymaganych pozwoleń lub w miejscach niepożądanych. Obecnie też można z tym walczyć, jednak usunięcie nośnika to często kilkuletnia batalia sądowa (takie paragrafy…).

Zasady są następujące: po stwierdzeniu niezgodności nośnika z uchwałą, Urząd informuje właściciela nośnika o jego niezgodności i wzywa do jego usunięcia. Od tego momentu zaczyna “tykać zegar”, który nalicza karę. W przypadku standardowego bilbordu 3x6m jest to ok 10 tysięcy zł miesięcznie. Dużo. Na tyle dużo, że celem uchwały ma być “zachęcenie” właścicieli nośników niespełniających założeń uchwały do samodzielnego usunięcia nośników. To działa. W między innymi w Gdańsku i Krakowie można zaobserwować efekty.

Skuteczna realizacja uchwały

Urzędnicy odpowiedzialni za realizację uchwały mają z tym sporo pracy, która źle zorganizowana, może przynieść sporo kłopotów. Jakie to wyzwania?

  1. Inwentaryzacja nośników.
  2. Stwierdzenie zgodności z uchwałą.
  3. Poradzenie sobie z nawałą zgłoszeń od mieszkańców.
  4. Skuteczna praca w wiele osób

We wszystkich tych problemach, może pomóc GIS i GIS.Box

Inwentaryzacja nośników

Tu dużo zależy od pomysłów urzędników. Jedni zlecą inwentaryzację na zewnątrz, inni sami spacerując po mieście inwentaryzują, ale najczęściej ich “biurka” uginają się od natłoku zgłoszeń od mieszkańców oraz informacji np. z Rad Dzielnic. Jak to “obrobić technicznie”? Najlepiej stworzyć warstwę punktową z odpowiednimi atrybutami i po prostu nanosić lokalizacje nośników z pism, z ortofotomapy itp, itd.

 

Stwierdzenie zgodności z uchwałą

Tu już dużo zależy od indywidualnych zapisów, w “Mieście Fabiana” istnieją następujące:

  1. minimum 25m od budynków
  2. minimum 100m od obiektów wpisanych do rejestru zabytków
  3. minimum 10 metrów od drzewa

Z tym poradzą sobie narzędzia GIS, za pomocą których można prosto wyznaczyć bufor wokół budynków (do obrysów których Urząd ma dostęp).

Pracy jest dużo, ale nie jest ona skomplikowana. Problemy zaczynają się w momencie jak działania trzeba spiąć w jeden system.

Zgłoszenia od mieszkańców

W mediach jest głośno o Uchwale. Jedni są oburzeni, inni zachwyceni. Jak zawsze. Efektem tego są dziesiątki pism od mieszkańców z prośbą/żądaniem podjęcia interwencji w sprawie konkretnego nośnika. Każde pismo trzeba zarejestrować, sprawdzić, odpisać, podpisać i wysłać. Czasem upływa na tym pół dnia. Czasem więcej. Najczęściej odpisuje się w temacie nośnika, który został zgłoszony tydzień, dwa tygodnie temu.

GIS.Box już pomaga, ponieważ po sprawdzeniu adresu lub numeru działki można znaleźć informację kto i kiedy z zespołu w tej sprawie odpisywał, nie trzeba analizować i sprawdzać na nowo. Największa zmiana to jednak mapa publiczna z zaznaczonymi nośnikami, co do których akcja została podjęta. Większa część mieszkańców będzie miała możliwość sprawdzić, czy warto ponownie zgłaszać, czy nie…

Skuteczna praca w wiele osób

Biorąc pod uwagę to, że praca jest wykonywana w wiele osób, istotny jest aspekt przestrzenny oraz czasowy, wykorzystanie skutecznego narzędzie jest nieodzowne.

Chcesz bliżej poznać możliwości GIS.Box w zakresie obsługi inwentaryzacji nośników reklamowych? Zachęcamy do kontaktu.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Szkolenia GIS i QGIS

Szkolenia podstawowe i dedykowane w formie zdalnej oraz stacjjonarnej

Zobacz ofertę szkoleń