Historia wdrożenia na gorzowskim cmentarzu…

W połowie października dla Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego wdrożyliśmy interaktywną wyszukiwarkę nagrobków, pozwalającą z łatwością wyszukać informacje o osobach pochowanych. Z wielu przyczyn był to projekt zaskakujący i wymagający, a efekt przerósł nasze oczekiwania, o czym w kilku słowach poniżej.

cmentarz.gorzow.pl

Geneza

Pracownicy Wydziału Geodezji i Katastru Urzędu Miasta są sympatykami i profesjonalistami systemów informacji przestrzennej. To dobre połączenie.Regularnie przedstawiają swoje osiągnięcia na GIS Day na UAM w Poznaniu, a cały urząd korzysta z map ich autorstwa. Przekopują rejestry miejskie i przekształcają do postaci GIS i wizualizują tworząc mapy i analizy do skutecznego podejmowania decyzji oraz w celu ułatwienia mieszkańcom korzystania z miasta i danych zawartych w rejestrach. Późną wiosną zaczęli dygitalizację danych o ponad 43 tys. nagrobków z miejscowego cmentarza komunalnego. Ze względu na słabą jakość materiałów nie było to łatwe zadanie. Dane te trzeba było jeszcze połączyć z danymi o pochówkach od administratora cmentarza (ponad 47 tys. rekordów). Po wykonaniu tej pracy pojawiła się potrzeba stworzenia aplikacji, która z jednej strony w prosty i przystępny sposób pozwoli na używanie tego zbioru danych przez mieszkańców, a z drugiej strony będzie pozwalała na łatwą aktualizację w przyszłości. Tak trafili do nas.

Produkcja

Zadanie było następujące:

  1. aplikacja miała być bardzo prosta w administracji
  2. aplikacja miała być dostępna w wersji na urządzenia mobilne i stacjonarne.
  3. aplikacja miała być prosta w obsłudze i intuicyjna.

Aby spełnić wymagania, postanowiliśmy oprzeć ją na naszej chmurze DIVI.io. Dzięki temu dane przygotowane w formie plików SHP (nagrobki, granice kwater, POI) oraz CSV (dane o pochowanych) można było wgrać do bazy w kilka minut. Trudniejszym zadaniem było zaprojektowanie samej aplikacji. Projekt graficzny z unikatową wizualizacją rzędów (w celu szybszego odnalezienia wysokich i niskich numerów) otrzymaliśmy od Dyrektora Wydziału Geodezji. Pozostało jedynie dobrać technologię, która w optymalny sposób wyświetli ponad 35 tys. poligonów zachowując ich interaktywność oraz wyszukiwarkę z podpowiedziami. Zdecydowaliśmy się na UTFGrid oraz XXX. Mapa dość szybko była gotowa. zarówno w wersji mobilnej jak i webowej.

Część webowa składa się z mapy oraz interaktywnej wyszukiwarki. Po kliknięciu w wybrany nagrobek wyświetla się informacja o zmarłych tam pochowanych. Wersja mobilna aplikacji (responsive web design) zawiera dodatkową funkcjonalność nawigacji do wybranego nagrobka za pomocą Google Maps.

 

Wykorzystanie

Nie spodziewaliśmy się dużego obciążenia, jednak rzeczywistość nas zaskoczyła. Tuż po konferencji prasowej, na której Zastępca Prezydenta Gorzowa Wielkopolskiego Jacek Szymankiewicz zaprezentował aplikację lokalnym mediom, linki do wyszukiwarki pojawiły się na stronach Urzędu i lokalnych mediów. Gorzowianie ruszyli do wyszukiwania swoich bliskich. W ciągu kilku godzin zanotowaliśmy kilkanaście tysięcy sesji, a ze względu na obciążenie aplikacja wyraźnie zwolniła. Była to próba generalna przez okresem Wszystkich Świętych. Na podstawie wniosków z monitoringu działania aplikacji, dokonaliśmy kilku poprawek, oraz wzmocniliśmy serwer, na którym jest zainstalowana. W najgorętszym okresie aplikacja działała bez zarzutów notując 100 jednoczesnych użytkowników przez zdecydowaną większość świątecznego weekendu. Dokładniejsze dane prezentują poniższe statystyki. Ostatecznie w przeciągu okresu świątecznego z aplikacji skorzystało ponad 10 tys unikalnych użytkowników.

Fot. 1: Pracownicy Wydziału Geodezji i Katastru Agnieszka Dziakowicz, Mateusz Umer i Alicja Laszuk na GIS Day 2016 w Poznaniu

Co dalej?

Gorący okres minął, ale aplikacja oczywiście dalej będzie w sieci. Ze względu na łatwość aktualizacji (nagrobki można wrysować bezpośrednio w DIVI, bądź w QGIS używając DIVI QGIS Plugin. Dane o nowych pochówkach można łatwo wprowadzić do istniejącej bazy bezpośrednio w DIVI, wklejając dane z CSV w odpowiednim miejscu), aplikacja będzie aktualizowana raz w miesiącu. Z niecierpliwością czekamy na statystyki z przyszłego roku.

Wnioski:

  1. Okazuje się, że nie ma lepszej metody na poprawienie jakości danych niż ich upublicznienie. Wyświetlenie informacji o terminie opłaty za miejsce na cmentarzu w „chmurce” informacyjnej spowodowało, że bardzo dużo osób dowiedziało się, że termin minął i pospieszyli do administratora cmentarza uregulować zobowiązania. Z drugiej strony odezwały się osoby, które uregulowały należności, ale ta informacja nie została odnotowana w bazie danych. To były ciężkie dni dla administracji cmentarza, ale większość spraw została już wyjaśniona.
  2. Pozytywnie zaskoczyła nas ilość osób, które skorzystały z aplikacji na urządzeniu mobilnym. W całym badanym okresie było to ponad 60%, natomiast samego 1.11, ponad 70%.
  3. Poza okresem świątecznym aplikacja generuje ruch na poziomie do 900 osób tygodniowo.